Sikkerhetskopi…

Løvetann..

Jeg har altfor mange ganger hørt:

-jeg skulle vist deg et bilde, men datamaskinen krasjet og alle bildene mine forsvant…

For å unngå tap av digitale bilder er man nødt til å ta sikkerhetskopier. Gjerne flere. Det er rett og slett ingen veg utenom; her er noen grunner:

1. Harddiskene går i stykker/krasjer (dette gjelder pc’er og mac’er og alle andre datamaskiner…) Grunnen til at hardiskene går i stykker er mange; en kan miste den bærbare maskinen i gulvet eller riste litt ekstra på den når den er i gang. Harddisker slites ut, og det kan være produksjonsfeil +++ mange mange andre grunner….

2. Virus; av og til lurer det seg inn lumske virus som finner ut at de vil herpe litt ekstra på dataene dine…

3. Menneskelig grunner… En er uheldig og sletter for mange bilder;  eller redigerer på en original man ikke skulle osv.osv..

4. Maskiner glemmes/stjeles , og dermed forvinner  bildene dine…

En sikkerhetskopi/backup vil redde deg ut av alle disse situasjonene. Sikkerhetskopier kan du gjøre på mange måter; brenne på cd/dvd, bruke en ekstern usb disk, eller nettverksservere (NAS) osv. Det finnes også plasser på internett som tilbyr lagring.  Lag gjerne to sett med sikkerhetskopier og da på forskjellige enheter (dvs. bruk to forskjellige usb disker…)  Den ene enheten bør du lagre utenfor huset for å sikre deg mot tap av bilder ved en brann..

Det kan nok virke litt hysterisk med å ta såpass mange kopier, men desverre er det blitt så enkelt å miste bilder (og da mange bilder) i disse digitale tidene. Man kan ikke bare legge negativen i en skoeske på loftet slik en gjorde med film.

Her skal jeg beskrive min metode for å sikre at bildene oppbevares trygt..

Når jeg er ute og reiser, kopierer jeg minnebrikkene inn på en bærbar pc. Deretter kopierer jeg bildene inn på en usb disk, av og til inn på to usb disker.  Nå kan minnebrikken slettes og brukes på nytt; jeg vet at jeg har bildene lagret på to fysisk forskjellige enheter.

Når jeg kommer tilbake, blir bildene overført til hovedsystemet for originaler. Her blir det automatisk tatt en backup til en backupmaskin  (i tillegg brenner jeg dem på dvd ved tid og anledning).
Bildene er nå klare til arbeide, dvs; jeg endrer aldri på originalene. Mine originaler er fotografert i RAW  format. Av og til sniker det seg inn noen jpg’er også, men uansett, ingen av disse blir endret på, de endrede bildene blir lagret andre steder.

Ferdigbehandlede bilder blir lagret på raid og nettverksservere. Her blir det også tatt backup.
I tillegg blir diskene byttet ut med nyere (og større) disker med  jevne mellomrom for å unngå trøtthetskrasj.

Ved å være såpass forbredt som jeg er på at disker krasjer/feiler har jeg unngått å miste bilder. Jeg har hatt krasj, men sikkerhetskopiene har alltid reddet meg.

-ta backup og vit at du senere kan dele bildene -familiebildene, feriebildene osv med andre og sov godt 🙂

Om kainessler
Naturfotograf som reiser rundt.

Legg igjen en kommentar

